stickyMenu
close
Skip Navigation Linksصفحه اصلی > اخبار > خبر > بیست بازی از نظر سایت جعبه بازی که بعد از یک دهه هنوز هم جذاب هستند (بخش نخست)
بیست بازی از نظر سایت جعبه بازی که بعد از یک دهه هنوز هم جذاب هستند (بخش نخست)
مدیر سیستم 11:54 | 1400/11/29

بیست بازی از نظر سایت جعبه بازی که بعد از یک دهه هنوز هم جذاب هستند (بخش نخست)

انتخاب میان بازی‌های خوب کار دشواری است، ولی ما در جعبه بازی سعی کردیم تا برخی از این بهترین‌ها را با شما مرور کنیم.

old-game
فوتبالیست‌ها هروقت می‌خواهند از تجربه‌ی خود صحبت کنند، صحبت از زمین خاکی را پیش می‌کشند. مکانیک‌ها برای گفتن از قدمت کار خود، پیکان را معیار قرار می‌دهند. اما نقطه‌ی عطف و نوستالژیک ما گیمرها کجاست؟ در جمع گیمرهای کمی با سن و سال که بنشینید، از بازی‌هایی نام می‌برند که بسیاری از ما با آن آشنا نیستیم، سری‌هایی مثل «دیابلو»، «دانکی کونگ»، «کنترا» یا حتی «حمله بر فراز رودخانه» (همان هواپیمای معروف کنسول آتاری). در میان این عناوین قدیمی، برخی هنوز هم مثل روز اول جذاب هستند؛ عناوینی که از نظر فنی، داستانی، گیم‌پلی یا شخصیت‌پردازی آن‌قدر قدرتمند بودند که گذر زمان نتوانسته چیزی از عظمت آنها کم کند. در این‌جا سعی داریم تا ۲۰ مورد از این بازی‌ها را با قدمتی ۱۰ ساله و بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و دلایل موفقیت پایدار آنها را بررسی کنیم؛ در ادام همراه جهبه بازی باشید.
old-game
20) Splinter Cell: Double Agent
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: یوبی‌سافت
پلتفرم‌ها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2 ،Xbox ،Wii ،GameCube
سبک: مخفی‌کاری
بازی‌های سبک پنهان‌کاری، طرفداران خاص خود را دارند، اما از میان عناوینی که در این سبک ارائه شده‌اند «مامور ویژه» یا Splinter Cell از شرکت یوبی‌سافت توانسته طرفدارن سبک‌های مختلف را به خود جلب کند. این سری اولین بار در سال ۲۰۰۲ عرضه شده و به دلیل سبک جذاب و در عین حال زیبایی که داشت، نظر منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کرد؛ آخر چه کسی از مخفی شدن بالای سر دشمن آن هم با حرکات آکروباتیک بدش می‌آید؟
اما دلیل انتخاب قسمت چهارم این عنوان، تغییر مسیری بود که اثر آن هم‌چنان در این سری ادامه دارد است. در این قسمت شما علاوه بر انجام ماموریت برای دولت آمریکا، به عنوان یک جاسوس دوجانبه وارد تشکیلات یک گروه تروریستی می‌شوید و انتخاب‌های شما در طول بازی، سرنوشت شما را تغییر می‌دهد. این قسمت از این سری، دارای سه پایان مختلف بوده و در برخی موارد انتخاب شما در انتهای یک مرحله، مرحله‌ی بعدی که با آن رو به رو می‌شوید را به کل تغییر می‌دهد! علاوه بر موارد یاد شده، گرافیک جذاب و تنوع در مبارزات و اسلحه‌های این قسمت از این عنوان، اثری موفق ساخت تا تجربه‌ی آن هنوز هم برای طرفداران «سم فیشر»، جذاب باشد.
old-game
19) Dark Sector
سال انتشار: ۲۰۰۸
سازنده: دیجیتال اکستریمز
پلتفرم‌ها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3
سبک: تیراندازی سوم‌شخص
بازی «بخش تاریک» عنوانی مستقل است که توسط شرکت دیجیتال اکستریمز ساخته شده. شاید این عنوان از نظر بسیاری از شما ناشناخته باشد، اما باید بگویم این اثر آن‌قدر موفق بود که شرت سازنده‌ی آن با استفاده از ایده‌های پشت این بازی اقدام به ساخت بازی آنلاین و رایگان Warframe کرد؛ بازی که پس از ۴ سال از ساختش هنوز هم جزء ۱۰ بازی پر طرفدار شبکه استیم است.
در بازی بخش تاریک شما در نقش «هیدن تنو»، مامور مخفی CIA برای به‌دست آوردن اطلاعات در خصوص نوعی ویروس مرگ‌بار به نام «تکنوسیت» وارد یکی از مناطق اطراف روسیه می‌شوید؛ اما ماجرا به همین سادگی‌ها نیست و هیدن پس از گذشت مدتی باید برای بقای خود و پرده برداشتن از سیاست‌های کثیف افراد سودجو تلاش کند.
سبک بازی سوم شخص اکشن است و شما علاوه بر استفاده از انواع سلاح‌های گرم، می‌توانید از یک نوع بومرنگ مرگبار هم استفاده کنید که هم قابلیت کنترل از راه دور دارد و هم می‌توانید آن را مجهز به آتش، برق و سایر عناصر محیطی کنید تا به این وسیله آسیب بیشتر و خاص‌تری به دشمن وارد کنید.
old-game
نکته‌ای که این بازی را جذاب می‌کند، ابتدا همین بومرنگ است. امکان کنترل آن پس از پرتاب به صورت صحنه‌ی آهسته، بسیار لذت‌بخش است؛ خصوصا وقتی برای قطع کردن اعضای بدن دشمن به وسیله‌ی این سلاح برّنده تلاش می‌کنید. داستان بازی هم از پیچ و تاب‌های جذابی برخوردار است که خود از عوامل موفقیت این عنوان است. شاید این بازی از نظر گرافیکی چندان جذاب به نظر نرسد، اما تجربه‌ی آن برای تمامی طرفداران سبک اکشن و تیراندازی لذت‌بخش خواهد بود.
old-game
18) Devil May Cry 3
سال انتشار: ۲۰۰۵
سازنده: کپکام
پلتفرم‌ها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2
سبک: بزن بکش (Hack & Slash)
«به این میگن یک دورهمی خانوادگی دلگرم‌کننده» خلاصه قسمت سوم بازی «شاید شیطان بگرید» در همین جمله‌ی «دانته» خلاصه می‌شود؛ ملاقات دو پسر «اسپاردا» برای زنده کردن میراث پدر خود، دو فرزند نامیرا که هرکدام شیطانی در درون خود دارند.
من اولین بار سبک بزن بکش را با این بازی تجربه کردم. وقتی برای اولین بار پشت یکی از شیاطین بخت برگشته پریده و از او برای اسکی کردن روی زمین استفاده کردم، فهمیدن که وارد دوران تازه‌ای از زندگی گیمری خود شده‌ام! DMC 3 تنها یک بازی نبود، اجرای فنون در این بازی می‌توانست مثل رقصیدن زیبا و حساب شده باشد. وجود کلاس‌های مختلف با تمرکز بر شمشیر، تفنگ، کند کردن زمان و… به تمام بازیکنان این امکان را می‌داد تا کمال قدرت دانته را تجربه کنند.
old-game
غول‌های بازی هم بسیار متنوع و جذاب بودند؛ از هیولایی عظیم که یک مرحله از بازی را در بدن وی سپری می‌کنیم تا برادر نه چندان عزیزمان که واقعا نمی‌دانیم او را شیطان بنامیم یا برادر! سلاح‌های مختلفی که در طول بازی و با شکست دادن دشمنان مختلف به دست می‌آورید، مانند مراحل بازی تلفیقی از طنز و خشونت است؛ چیزی شبیه به آثار «کوئینتین تارانتینو» که آدم را در شرایطی قرار می‌دهد که بین خندیدن، تعجب و غافل‌گیری مردد می‌ماند. موسیقی «هوی متال» در کنار مبارزات سریع و خشن با انواع مختلف هیولاها همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این عنوان را به یکی از فراموش نشدنی‌ترین عناوین بازی‌های رایانه‌ای تبدیل کنند.
old-game
17) Neverhood
سال انتشار: ۱۹۹۶
سازنده: نورسافت
پلتفرم‌ها: PC ،Play Station
سبک: معمایی-اشاره و کلیک
کارتون محبوب «والاس و گرومیت» را به خاطر دارید؟ همان پیرمرد و سگ باهوش‌اش که توسط خمیر ساخته شده بودند؟ بازی نورهود هم مانند این انیمیشن در دنیایی از جنس خمیر روایت می‌شود و شما در نقش «مرد خمیری» باید با حل کردن معماهای مختلف و دشوار پی به راز این سرزمین ببرید. بازی با توجه به انتخاب شما در انتهای آن از دو پایان خوب و بد تشکیل شده و داستان هم به خوبی شما را از نظر روانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بازی علی‌رغم قدیمی بودن، به دلیل استفاده از تکنیک خمیری در ساخت‌اش هنوز هم جذاب به نظر می‌رسد.
طنز در حرکات و رفتار قهرمان اصلی بازی دیده می‌شود و معماهای بازی هم از سختی قابل قبولی برخوردار هستند و گاهی بیش از حد دشوار می‌شوند. این بازی از همان زمان عرضه بسیار مورد توجه بازیکنان و منتقدان قرار گرفت و حتی به دلیل سبک هنری خاصی که ارائه کرده بود، جوائز متعددی هم به‌دست آورد. تجربه‌ی این بازی خانوادگی و مفرح در عین به چالش کشیدن ذهن شما، از نظر احساسی هم شما را درگیر خواهد کرد.
old-game
16) Stronghold Crusader
سال انتشار: ۲۰۰۲
ناشر: فایرفلای استودیوز
پلتفرم‌: PC
سبک: استراتژی
بازی «قلعه» یا آن‌گونه که در ایران شناخته می‌شود «جنگ‌های صلیبی»، برای بسیاری از بازیکنان اولین تجربه از یک بازی استراتژیک بود. این بازی که به دلیل دوبله‌ی جذاب شرکت «دارینوس» در ایران بسیار محبوب شد، در زمان جنگ‌های صلیبی جریان دارد و شما باید به عنوان یک فرمانده‌ در نبردهای مهمی از تاریخ این جنگ‌ها حضور پیدا کنید. شاید این بازی از نظر فنی یک شاهکار نباشد، اما وجود خصوصیاتی مثل تمرکز بر ساخت ساز استحکامات، تنوع در نیروها و سلاح‌های مختلف و مهم‌تر از همه توجه به مسائل اجتماعی (مثل شاد نگاه داشتن مردم) در کنار مسائل نظامی.
این دوبله گاهی آن‌قدر جذاب برای من و آزاردهنده برای دیگران بود که صدای اعتراض مادرم بلند می‌شد که خسته شدم از این «مردم در حال ترک قلعه هستند!»، این عنوان را به یکی از محبوب‌ترین عناوین استراتژی تبدیل کرده است. اگر تاکنون این اثر را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتما به این بازی فرصت بدهید تا لحظات مفرحی برای‌تان رقم بزند.
old-game
15) Lost Planet
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: کپکام
پلتفرم: PC ،Xbox 360 ،Playstation 3
سبک: تیراندازی سوم شخص
بازی «سیاره‌ی گمشده» ایده‌ای جذاب بود که در گذر زمان زرق و برق خود را از دست داد؛ اما قسمت اول این عنوان هنوز هم ارزش تجربه را دارد. این بازی در سال ۲۰۰۶ میلادی توانست با ارائه‌ی محیطی جدید و جلوه‌های بصری زیبا، طرفداران زیادی به دست بیاورد. داستان این بازی در سیاره‌ای با شرایطی مانند قطب روایت می‌شود که انسان‌ها برای به‌دست آوردن منابع، در آن کلونی‌سازی کرده‌‌اند؛ البته، داستان فراتر از این موارد رفته و توطئه‌ای سیاسی اقتصادی را شامل می‌شود. محیط بازی تماما برفی است که این امر یکی از جذابیت‌های سیاره‌ی گمشده بود.
تعامل بازیکنان با برف از یک طرف و نیاز دائمی برای پیدا کردن منابع گرمایی در کنار توجه به مبارزات پر هیجان و شلوع با حشرات عظیم الجثه‌ی فضایی، توانست از این بازی عنوانی موفق بسازد. اسلحه‌های بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار بوده و در طول بازی این امکان وجود دارد تا از وسایل نقلیه‌ی ربات شکلی استفاده کنید که نوعی تانک دوپا است. در طول بازی با نابود کردن جانوران حشره شکل این سیاره، انرژی گرمایی آنها مانند مایعی در محیط جمع شده و شما با برداشتن و استفاده از آن می‌توانید در بازی پیش بروید.
old-game
این جانوران در ابعاد و اقسام گوناگونی وجود دارند و یکی از جذابیت‌های بازی هم در مبارزه با گونه‌های مختلف این جانداران است. بدن این موجودات به غیر از نقاط گرم و نارنجی رنگی که باید مورد اصابت گلوله قرار بگیرد، تقریبا آسیب‌ناپذیر است و انتخاب استراتژی مناسب هنگام مبارزات این بازی را بسیار جذاب کرده.
این بازی اولین قسمت از یک سه‌گانه بود که یکی پس از دیگری از اعتبار عنوان سیاره‌ی گمشده کم کردند، تا جایی که شرکت کپکام قید ساختن قسمت جدیدی برای آن را به کلی زد. اگر به شوتر‌های سوم شخص علمی-تخیلی علاقه دارید، تجربه‌ی این عنوان را از دست ندهید.
old-game
14) River Raid
سال انتشار: 1977
سازنده: آتاری
پلتفرم: ATARI
سبک: دوبعدی
old-game

شاید برای بیشتر متولدین دهه 60 نوستالژیک ترین بازی، River Raid باشد. این بازی یکی از اولین بازی های دیجیتالی تاریخ است. در این بازی شما کنترل یک هواپیما که روی یک رودخانه در حرکت است به عهده دارید. شما باید به دشمنان خود تیر اندازی کنید و آنها را از بین ببرید.
old-game
در ادامه شما را به تماشای ویدئو زیبایی از این بازی دعوت می کنیم:

13) Tomb Raider: Legend
old-game
سال انتشار: ۲۰۰۶
سازنده: کریستال داینامیکس
پلتفرم‌ها: PC ،Xbox 360 ،PlayStation 3 ،PlayStation 2 ،Xbox ،PlayStation Portable ،Game Boy Advance ،Nintendo DS, GameCube
سبک: اکشن-ماجراجویی
هیچ گیمری پیدا نمی‌شود که نام «لارا کرافت» و سری «دزد مقبره» را نشنیده باشد. این عنوان که با الهام از شخصیت «ایندیانا جونز» دنیای سینما وارد عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای شد، اکنون به یکی از ستون‌های سبک اکشن و ماجراجویی تبدیل شده است. به جرات می‌توان گفت عنوان مشهور «کشف نشده» (Uncharted) هم از این بازی الهام گرفته شده است. سری دزد مقبره که در ایران به اشتباه «مهاجم مقبره» هم نامیده می‌شود (آخر میّت چه نیاز به هجوم دارد!؟) اولین بار در سال ۱۹۹۶ میلادیپا به دنیای بازی‌های ویدئویی گذاشت و پس از آن خیلی زود به شهرت رسید.
«افسانه» که هفتمین قسمت از این سری بود، توانست بار دیگر این عنوان را به روزهای اوج خود برساند؛ زیرا پس از قسمت ضعیف «فرشته‌ی تاریکی»، بسیاری از این عنوان ناامید شده بودند و فاصله‌ی زمانی سه ساله میان این دو قسمت با هم نیز گویای تلاش سازندگان برای بازگشت به ریشه‌های این عنوان بود.
داستان قسمت هفتم به گذشته‌ی لارا کرافت و مرگ عجیب مادرش می‌پردازد که به نوعی با اسطوره‌ی انگلیسی «شمشیر در سنگ» گره خورده است. این قسمت شاهد نوآوری‌های زیادی بود که توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند؛ نوآوری‌هایی مثل اضافه شدن آهن‌ربای طنابی به ابزار لارا، امکان استفاده از صحنه‌ی آهسته در مبارزات و استفاده از رویداد‌های سریع (QTE). تنوع مراحل هم مانند قسمت‌های اصیل این بازی بسیار زیاد بوده و از جنگل‌های «پرو» تا آسمان خراش‌های «ژاپن» را در بر می‌گیرد. این قسمت توانست با ارائه‌ی تجربه‌ای استاندارد به علاقمندان لارا کرافت، یک بار دیگر مهر این بانوی افسانه‌ای را در دل گیمرها بیفکند.
old-game
12) God Of War 2
سال انتشار: ۲۰۰۷
سازنده: سونی
پلتفورم: PlayStation 2، PlayStation 3، PlayStation Vita
سبک: بزن بکش (Hack & Slash)
شبح اسپارت، خدای جنگ یا کریتوس، هرچه دوست دارید او را بنامید؛ برای مردی که چیزی برای از دست دادن ندارد، نام، آوازه و شهرت بی‌معناست. کریتوس یکی از شخصیت‌های جوان دنیای بازی‌های رایانه‌ای است و یکی از خشمگین‌ترین آنها! سری بازی «خدای جنگ» دلیل بسیاری از افراد برای خرید PlayStation 2 بود. قسمت دوم این سری را می‌توان نقطه‌ی اوج آن دانست.
وقتی در ابتدای بازی با قدرتی خداگونه پا به میدان نبرد می‌گذارید، عظمت خدای جنگ را در رگ و پی خود حس می‌کنید و در ادامه که مانند طفلی ضعیف مورد خشم پدر واقع می‌شوید، حس می‌کنید دیگر همه چیز از دست رفته و امیدی به بازگشت نیست؛ اما کریتوس مردی است که با تیزی شمشیرش، ناممکن را هم ممکن می‌کند
old-game
11) Quake 4
سال انتشار: ۲۰۰۵
سازنده: ریون سافت‌ور – آی‌دی سافت‌ور
پلتفرم: PC ،Xbox 360
سبک: تیراندازی اول‌شخص
مجموعه‌ی «کوئیک» و «دووم» را می‌توان والدین ژانر تیراندازی اول‌شخص نامید. کوئیک به جنگ انسان‌ها با نژادی بیگانه می‌پردازد که قصد حمله به زمین را دارند. در این سری در واقع شما آن نژاد بیگانه هستید که به سیاره استروگ‌ها حمله می‌کنید تا با یک اقدام پیش‌گیرانه بتوانید زمین را نجات دهید. کوئیک ۴ در زمان خود یک دستاورد در زمینه جلوه‌های بصری محسوب می‌شد.
این ساخته‌ی شرکت ریون و آی‌دی سافت‌ور برای اجرا در بهترین صورت نیازمند یک کارت گرافیک ۵۱۲ مگابایتی بود، آن هم در ۱۲ سال قبل. این بازی سرشار از هیجان و اتفاقات غیرمنتظره است که این امر حتی در صحنه‌ی آغازین آن هم دیده می‌شد؛ صحنه‌ای که در آن ابتدا فکر می‌کنید با یک سرباز طرف هستید که در حال تماشای فضای بیکران از درون فضاپیما است، اما با گردش بدن وی متوجه جسم متلاشی شده و بی‌جانش می‌شوید که در فضا رها شده است. اسلحه‌های بازی بسیار متنوع بوده و در برخی مراحل حتی امکان استفاده از تانک هم برای شما میسر است.
old-game
داستان این قسمت از بازی علی‌رغم تاکید این سری بر مبارزات، واقعا جذاب است. شما ابتدا کار خود را به عنوان یک تفنگ‌دار سپاه انسا‌ن‌ها آغاز کرده و با پیش‌روی در خاک دشمن اقدام به قلع و قمع آنها می‌کنید، اما این رویکرد در میانه‌ی بازی تغییر کرده و شما اسیر دشمن می‌شوید؛ چه چیزی بهتر از اینکه سرباز توانایی مثل شما به یکی از افراد سپاه آنها تبدیل شود؟ بازی به شکل زجرآوری مراحل تبدیل شما به یک سرباز استروگ را به تصویر می‌کشد؛ تصویرسازی که در زمان خود واقعا دردناک بود. همه‌ی این موارد دست به دست هم می‌دهند تا کوئیک ۴ بتواند به عنوانی جذاب تبدیل شود.
تا به این‌جا نیمی از عناوین شگفت‌انگیز این فهرست را با هم دیدیم، اما بهترین‌ها هنوز رونمایی نشده‌اند. در بخش دوم این مقاله ۱۰ بازی نهایی را معرفی کرده و قطعه‌های نهایی این پازل لذت‌بخش را کامل می‌کنیم. به نظر شما کدام عناوین لایق این هستند که جزء ۱۰ عنوان نهایی این فهرست قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.




برچسب ها :
#آتاری#River Raid
نوشتن دیدگاه

Reply 1
1 Like
shared link به اشتراک گذاری instagram shared linkedin shared
shared link نظرات کاربران
مدیر سیستم 3:18 | 1400/11/28

آتاری بی نظیره :)

پاسخ به مطلب

Reply
0 Like
0 Dislike
بازیهای طراحی شده
تیم جعبه بازی
طراحی و تولید بازیهای ویدئویی ، کامپیوتری ، موبایل و آنلاین
طراحی و تولید برنامه ها با استفاده از قابلیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
داغ ترین اخبار دنیای سرگرمی ، بازی ، کنسول بازی ، سینما ، فیلم و سریال های روز دنیا
آموزش ساخت بازی
support@Gamebox7.com
© Copyright 2021 | GameBox7.com | GBX7 | All rights reserved .